_L'HEURE BLEUE
Aan de wanden van een zelfgebouwde ruimte hangen 4 'levende' schilderijen. Er worden (vanuit de voor de beschouwer onzichtbare buitenruimte) films geprojecteerd op de schildersdoeken.
Het zijn zeelandschappen met lichtjes van vuurtorens aan de horizon, gefilmd tijdens l'heure bleue.
De films beginnen aan het begin van l'heure bleue, als de golven, de zee, de vogels en de vuurtorens nog te zien zijn in een blauwig licht. Het beeld wordt steeds abstracter naar mate het donkerder wordt en alleen de lichtjes van de vuurtorens nog zichtbaar zijn. Ze lijken te communiceren met elkaar en met de beschouwer.
Details about 'L'heure bleue'
-
Medium: video installatie, 17 minutes in een loop.
-
Afmeting ruimte: 330cm x 330cm x 250cm
-
Afmeting 'schilderijen': 100cm x 70cm
-
Festival Boulevard, s'Hertogenbosch, 2001
Reviews about 'L'heure bleue'
"...Beautifully stilled is Esther van Waalwijk's video-installation L'heure bleue. In a small room four paintings are hanging on the wall. They are linen screens on which four sunsets are projected that were filmed on the coast of Bretagne. They all seem to be an impressionist painting gradually changing into an abstract canvas. The changes in shade of colour and light have the beauty of a Monet..."
_AD, Mirjam Keunen, 9th of August 2001
"Painting of Monet with light and sound.."
Now Esther van Waalwijk's wonderful video-installation works excellent. In a small room she projects on four screens a sunset above the sea in Bretagne. The screens have a wooden frame and a gauzy canvas. This creates an atmosphere like that of a painting by Monet. But then again, the movement of the lighthouse's light, a flying seagull and the sound of the waves disturb this effect. The video-sunset lasts twenty minutes and as the screens are the only means of light, the peaceful experience of getting dark is very real...."
_Brabants Dagblad, Gerrit van den Hoven, 9th of August 2001